Comunicarea nonviolentă sau compasivă

Noi oamenii suntem la bază buni și compasivi însă datorită creșterii în medii imature emoțional și spiritual am ajuns să comunicăm violent, agresiv și fără rezultate.

Comunicarea este un proces bidirecțional unde avem un emițător, un receptor, un mesaj și un canal de comunicare. În comunicare implicăm gândirea, emoțiile și starea interioară de moment.

Autor articol: Psiholog Niculina Gheorghiță

      Fiecare dintre cei doi subiecți implicați în comunicare pot să transmită un mesaj în funcție de educația primită vizavi de actul comunicării prin 2 moduri: Comunicarea violentă, comunicarea nonviolentă (compasivă).  În comunicarea reală întâlnim transmiterea unei informații, a unei energii și a unui mesaj.

În comunicarea violentă informația este seacă, energia este distructivă iar mesajul este dur.

În comunicarea nonviolentă informația este complexă, energia este constructivă și mesajul este cald, empatic și compasiv.

Am găsit câteva piedici în comunicarea nonviolentă sau compasivă. Acestea sunt:

  1. judecăm oamenii, adică îi clasificăm conform unor prejudecăți dobândite. De exemplu: ești egoist, ești rău, ești morocănos, etc.
  2. facem comparații fie pe noi cu alții fie pe alții cu alții; Comparațiile sunt o formă de judecată – spune Marshall Rosenberg.
  3. negăm propria responsabilitate pentru propriile gânduri, emoții și acțiuni; una din modalități este atunci când facem că TREBUIE. Când facem că trebuie nu ne implicăm nici emoțional, nici cognitiv, nici energetic ci ne frustrăm foarte tare, creștem în noi o furie imensă care apoi explodează atunci când este prea trârziu deoarece ne-am deconectat de ceilalți. Aceasta este situația când te simți singur.

Noi suntem în permanență conectați cu tot și toate dar ne simțim singuri când ne separăm prin acțiunile pe care le facem că trebuie, așa se face, morala…, ce zice lumea… etc

Societatea ne îndrumă să dăm responsabilitatea trăirilor noastre celorlalți prin credințe că Așa vrea Dumnezeu, sistemul e responsabil, celălalt mă face să sufăr, etc.

Este important să conștientizăm că ce face celălalt, poate fi un stimul pentru sentimentele și trăirile noastre, dar nu cauza lor.

4. dăm ordine sau obligăm; adu-mi aia…., să vii să mă iei…,etc.

5. oferim prin condiționări: meriți / nu meriți.

Din cauza acestor moduri alienate de comunicare dezvoltăm tipare de apărare, retragere sau atac. Prin toate aceste tipare de comunicare manifestăm comunicarea violentă care aduce la rândul ei din partea celorlalți aceleași mecanisme de exprimare fără rezultate constructive.

Cei mai mulți dintre noi am crescut folosind un limbaj care ne încurajează să etichetăm, să comparăm, să comandăm și să formulăm judecăți, în loc să fim conștienți de ceea ce simțim și de ce avem nevoie.

      Comunicarea nonviolentă ne ajută să ne conectăm cu noi, cu nevoile noastre și cu ceilalți și nevoile lor într-un mod plin de compasiune

Prin acest tip de comunicare ne exprimăm și îi ascultăm pe ceilalți prin concentrarea atenției în patru zone: ce observăm, ce simțim, ce nevoi avem și ce anume cerem pentru a ne îmbogăți viața.

Acest tip de comunicare dezvoltă ascultarea activă și profundă, empatia, respectul pentru sine și pentru celălalt și generează o dorință reciprocă de a dărui din inimă.

Această dăruire din inimă ne crește la ambii câmpul energetic al ceakrei 4 – Anahata – si asta duce la faptul că te simți în relație, adică nu mai simți singur.

Omul este o ființă socială iar în realații evoluează și crește mai ușor, decât singur.

Mai jos vă voi reda schema comunicării nonviolente expusă de Marshall Rosenberg

 

Schema Comunicării nonviolentă(CNV)

 

  1. Observarea

Ce observ(văd, aud,îmi amintesc)și nu contribuie la starea mea de bine. Când aud, văd…

 

  1. Exprimarea trăirii personale adică cum mă simt (emoție sau senzație- nu gând)în legătură cu ce am observat: mă simt…

 

  1. Recunosc și îmi exprim nevoile

Ce nevoi sau valori am(nu preferințe sau acțiuni concrete) și constituie cauza   sentimentelor mele: …pentru că am nevoie de…

 

  1. Ce vreau de la celălalt ca să ….(Cerințe)

Acțiunile concrete pe care le-aș vrea întreprinse. Ai fi dispus să…

 

Cu drag din cunoaștere și iubire pentru cunoaștere și iubire

One comment

  1. Anca says:

    Minunat si binevenit articol. Cand comunici din inima, fara sa ai ceva “de impartit” cu celalalt viata este minunata si totul in jur se limpezeste si infloreste, ai spor in ce faci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *